20 maart 2021

Persbericht NOC*NSF: Geen buitenlandse fans bij Olympische en Paralympische Spelen in Tokio

Het grootste sportevenement ter wereld wordt deze zomer zonder buitenlandse fans gehouden. Dit maakte het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en het Japanse organisatiecomité bekend. Voor de grote groep Nederlandse fans die plannen hadden om voor de Olympische of Paralympische Spelen naar Tokio af te reizen is dit, na het uitstel van vorig jaar, wederom teleurstellend nieuws. Ook voor de trouwe reispartners van NOC*NSF, ATPI en Zoover Sports & Events, is dit enorm spijtig.

Anneke van Zanen-Nieberg, voorzitter NOC*NSF:
“Olympische en Paralympische Spelen zonder internationaal publiek, je kan het je bijna niet voorstellen. Geen familie, vrienden of supporters van TeamNL bij hun wedstrijden, wat een tegenvaller is dat. Wel begrijpelijk, wereldwijd blijven de cijfers op en neer gaan en de Japanse overheid is zeer bezorgd over de mogelijke import van het virus met zijn wereldwijde varianten tijdens de Olympische en Paralympische Spelen. Wij zetten de komende maanden alles op alles om er voor te zorgen dat we in Nederland niets gaan missen. Ik heb daar groot vertrouwen in vanwege de creativiteit van onze media.”

Pieter van den Hoogenband, chef de mission olympisch TeamNL:
“Deze beslissing komt niet als een verrassing. Als je kijkt naar de huidige situatie in de wereld en de voorbereidingen in Japan dan voelen we wel dat ieder risico wordt uitgesloten. Het IOC en de organisatie doen er alles aan veilige Spelen te organiseren. Gelukkig gaat de voorbereiding van onze TeamNL sporters door. Zij moeten de focus blijven houden op dat wat voor hen nu belangrijk is. Presteren op de Spelen staat centraal. En ik blijf als chef de mission zoveel mogelijk ruis wegnemen en de zekerheid geven dat het IOC en het organisatiecomité alles op alles zetten om een geweldige Spelen te organiseren”.

Esther Vergeer, chef de mission paralympisch TeamNL:
“We hebben begrip voor het besluit van de Japanse regering omdat hiermee de Japanse bevolking wordt beschermd tegen verdere verspreiding van het coronavirus. Maar aan de andere kant is het voor onze TeamNL sporters die zo lang naar dit moment toewerken een enorme domper. Voor hen betekent dit dat er geen ouders en familieleden naar Tokio kunnen afreizen om hen vanaf de tribune aan te moedigen. We hopen daarom dat, al is het thuis voor de buis, op iedere support van onze fans. Als TeamNL doen we er alles aan om hen te laten genieten van onvergetelijke sportmomenten en fantastische prestaties.”

Het niet toestaan van publiek heeft gevolgen voor de Nederlandse fans en het bedrijfsleven die via één van de reispartners van NOC*NSF een entreekaart, reis- en of verblijf hadden geboekt. NOC*NSF, ATPI en Zoover Sports & Events inventariseren gezamenlijk de exacte gevolgen waarna ATPI en Zoover Sports & Events zo snel mogelijk de groep klanten die dit aangaat informeren.