Zakenreiziger kiest low cost maatschappij op basis van gemak

Geplaatst op 2013-01-18 14:16:05

Geen significante groei 'prijsvechters' in crisisjaar 2012

SCHIPHOL-RIJK, 11 december 2012. Vooral de bestemming en de luchthavens van vertrek en aankomst spelen een belangrijke rol bij de keuze van zakenreizigers voor een zogenaamde low cost maatschappij. De prijs van het ticket blijkt bij zakenreizigers veel minder een rol te spelen als een zogenaamde ‘prijsvechter’ wordt vergeleken met een traditionele luchtvaartmaatschappij. Zo blijkt uit onderzoek van ATPI, één van de top drie zakenreisorganisaties in ons land. Sommige low cost maatschappijen laten meer dan 25% zakelijke passagiers zien. ATPI ziet dit crisis jaar geen significante groei in het reizen met ‘prijsvechters’.

Anders dan op basis van prijs, wordt de keuze voor low cast maatschappijen vooral aantrekkelijk geacht omdat veelal gevlogen wordt van en naar secundaire luchthavens. Deze sluiten vaak beter aan op regionale economische centra binnen landen, zoals in ons land bijvoorbeeld geldt voor technologiebedrijven in Zuidoost-Nederland. ‘Hoewel we zien dat onze klanten zeer bewust met kosten omgaan, gaat het de zakenreiziger bij zijn afweging vaak niet om de allerlaagste prijs. Veel meer wordt gekeken naar gunstigste vliegtijden en de snelste reistijd, inclusief de tijd die men aflegt van de luchthaven naar de uiteindelijke bestemming’, constateert Jeroen van Hest, Head of Group Marketing van ATPI.

Overigens blijken low cost maatschappijen als gevolg van extra toeslagen uiteindelijk vaak niet eens echt veel goedkoper te zijn dan de traditionele luchtvaartmaatschappijen. Zo kan de reiziger bij het inchecken nog geconfronteerd worden met extra kosten, bijvoorbeeld voor het vergeten van een uitgeprinte instapkaart of het inchecken van bagage. Low cost maatschappijen, die voornamelijk door zakenreizigers worden geboekt zijn KLM-dochter transavia.com, met vluchten vanaf onder meer Schiphol, Rotterdam en Eindhoven en de Britse prijsvechter Easyjet, dat uitsluitend vluchten vanaf Schiphol uitvoert. Zakenreizigers uit het zuiden van Nederland gebruiken nogal eens Ryanair met Eindhoven Airport als basis. ‘Opmerkelijk feit is dat de economische crisis in 2012 onder zakenreizigers niet tot een waarneembare stijging in het vliegen met low cost maatschappijen heeft geleid. Deels is dit verklaarbaar doordat traditionele luchtvaartmaatschappijen met name binnen Europa een veel concurrerendere prijsstelling hebben gevoerd het afgelopen jaar’, aldus Van Hest.